Barn älskar att skapa. När de får måla, rita, bygga och pyssla konstnärligt blir de ofta helt uppslukade av stunden och sitt kreerande. Men barns kreativa skapande har betydligt större betydelse än att bara få dem att må bra. Skapandet har även stor betydelse för barns utveckling på många områden.
Det kreativa arbetet har stor positiv inverkan på barns fysiska utveckling. Det hjälper till att utveckla barns muskler och öga-hand-koordination. När de använder pennor, kritor, penslar och liknande tränas deras finmotorik.
När barn skapar i olika konstaktiviteter lär de sig vad färgerna heter och hur man får fram nya genom att blanda grundfärgerna. De förstår hur olika material fungerar, lim, lera och färg som torkar, hur vattenfärg reagerar när man målar på sockerlag etc. När de arbetar kreativt med naturmaterial, som t.ex. löv, bark, kvistar, blommor m.m., lär de sig naturvetenskap. För att räkna ut hur många färger eller olika leror/bitar/remsor de behöver för det de vill skapa, måste de använda sina matematiska kunskaper. Det kreativa skapandet lägger grunden för senare vetenskapligt arbete och tankesätt.
Barns kreativa skapande har en positiv inverkan på den sociala inlärningen. När barn skapar tillsammans lär de sig att dela med sig och hjälpa varandra, interagera med andra och dela med sig av tips och insikter. Dessutom för de ta ansvar för att städa undan materialet och sedan ställa ut det färdiga resultatet.
Genom kreativt skapande kan barn utrycka erfarenheter och känslor som kan vara svåra att sätta ord på. Via det konstnärliga uttrycket kan de visa vad som är viktigt för dem och vad de grunnar på. Det kanske viktigaste för deras emotionella utveckling är att vi höjer deras självkänsla och får dem att känna sig uppskattade när vi värdesätter och uppmuntrar deras kreativitet.
När barn får släppa loss sin kreativitet och är fria att experimentera, göra misstag, hitta nya sätt att tänka och göra saker på, lägger de grunden för den typ av kreativt tänkande och problemlösande som senare i livet kan resultera i viktiga uppfinningar och upptäckter. En studie från Michigan State University visar att barn som ägnar mycket tid åt kreativt skapande har större chans att senare i livet bli entreprenörer, ta patent eller publicera vetenskapliga artiklar.
• Ta ett steg tillbaka och låt barnen prova sig fram på egen hand
• Betygsätt inte deras arbete men var intresserad och fråga om vad de har gjort, hur de tänkte, varför de använde just den färgen o.s.v. Ett genuint intresse är viktigare än standardberöm.
• Styr inte skapandet eller föreslå ändringar, låt barnen skapa fritt.
• Var hellre förberedd på att det blir stökigt än att hålla tillbaka skaparlusten
• Se till att barnen har full tillgång till konstnärligt material, så som kritor, pennor, penslar, färger, lim, lera, glitter, papper, prylar m.m. Självklart av giftfria och miljövänliga material.