”There’s no business to be done on a dead planet” står det entrédörrarna till friluftsmärket Patagonias huvudkvarter. Ett motto företaget tar på allvar – miljöarbetet genomsyrar allt från deras varor och produktion till marknadsföring och välgörenhetsarbete.
Insatser som inte bara skonar miljön och hjälper till att skapa en hållbar värld, trots att företaget satsar minimalt på marknadsföring, och till och med uppmanar sina kunder att konsumera mindre, är de ett av ett av de starkaste varumärkena inom sin bransch, och uppvisar hög lönsamhet. Vad företag som Patagonia och andra som satsar seriöst på miljöarbetet har upptäckt är att hållbart företagande inte bara är bra för planeten – det är bra för affärerna också.
Det finns två stora fördelar med att satsa på hållbarhetsarbete och sustainable branding (hållbar profilering). Den ena är att miljöarbete går hand i hand med sparsamhet. Ska vi kunna tillgodose våra behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter behöver vi använda våra resurser smartare. Slöseri handlar oftast om att man inte har tänkt till ordentligt. De företag som ser över sin energi- och materialanvändning ser snabbt hur mycket det finns att spara om man tänker resurssnålt. Resultatet blir en vinst för både miljön och ekonomin.
Den andra vinsten ligger i hur kunderna uppfattar varumärket. Dagens konsumenter är inte bara ute efter bra produkter, de håller sociala och etiska frågor varmt om hjärtat, och väljer att handla från de företag som passar deras värderingar. De söker sig till de varumärken som tar sitt ansvar för en hållbar och bättre värld. Känner de samhörighet blir de bara inte trogna kunder – de blir lojala varumärkesambassadörer.
Digitaliseringen har gjort företagen mer transparenta och konsumenterna granskar noga sina val. De är kunniga och går inte på snitsiga slogans utan botten eller ytliga symbolhandlingar. Ska varumärket förknippas med ett trovärdigt hållbarhetsarbete behöver miljöansvaret finnas med i allt man gör.
• Låt miljöarbetet genomsyra hela verksamheten, från produktionsmetoder, val av material, energisparande åtgärder och hur varor, gåvor och tjänster påverkar miljön under hela sin livscykel; till donationer, personalutbildning och vilket kaffe som serveras i fikarummet.
• Låt handling tala mer än ord. Ett genuint hållbarhetstänk och smarta miljölösningar skapar spontant intresse och naturlig uppmärksamhet. Storytelling och resultat är bättre än kampanjer när man vill skapa trovärdig sustainable branding.
• Satsa på kvalitet. Både vad det gäller de egna produkterna och de som ges bort som premiumgåvor. Konsumenterna vill ha gedigna produkter som kommer dem till nytta under lång tid. Hållbara, miljövänliga varor och profilprodukter gör att varumärket som sitter på dem förknippas med kvalitet och etik, och de hjälper till att bygga upp en stark och långvarig relation med kunderna.
• Inspirera andra. Att bli en auktoritet på sitt område som delar med sig av tips, idéer och insikter stärker varumärket på ett naturligt sätt.