Hör av dig!
Vi vill att alla ska ha en Happy Workday. Våra möten är kostnadsfria och det finns alltid en specialist i ditt område. Lämna dina uppgifter så tar vi kontakt med dig!
Checka i att du inte är en robot tack!
Du måste godkänna för att skicka!
Jag samtycker att Rahmqvist får hantera mina registrerade personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Jag accepterar även Rahmqvists dataskyddspolicy
Tack [name], vi kontaktar dig snarast.
Information & Skyltning
5 skyltningsknep för att öka försäljningen

Att bra marknadsföring är lika med bra försäljning vet vi redan, men vad många glömmer är att den kanske viktigaste marknadsföringsbiten kommer när kunden väl är inne i butiken för att handla det de behöver. Då är det upp till dig att få dem att även shoppa det de vill ha. En oslagbar metod för att öka köplusten är attraktiv skyltning och inbjudande displayer.

Här följer 5 skyltningsknep för att öka försäljningen.

1. VISA UPP NÅGONTING NYTT

Säsonger och helger kommer och går. Låt aldrig din skyltning kännas förlegad – stimulera kunderna med nya saker. Uppdatera dina displayer åtminstone en gång i månaden. Har du kvar gamla produkter – blanda dessa med de nya så känns de fräschare.

2. SKYLTA EFTER TEMAN OCH ANVÄNDNINGSOMRÅDEN

Ett bra knep för att få kunderna att shoppa mer är att skylta varorna efter hur de kan användas ihop. Säljer du kläder så para ihop överdelar, underdelar, skor och accessoarer till kompletta outfits som väcker köplusten. Har du en tébutik – duka upp med tésorter, muggar, kakor och tillbehör, och gör kunderna sugna på en hel fikastund. Vad du än säljer så kan du kombinera ihop dina varor så att kunderna kommer för saken de behöver men går därifrån med produkter de inte visste att de ville ha.

3. FÅNGA BLICKEN

Det finns flera visuella knep för att väcka kundernas intresse. Ett är att jobba med färger. Arrangera ihop flera olika varor i samma färg till en display. Rött, vitt och svart har visat sig vara de färger som fångar uppmärksamheten bäst i butiker. Det går även att sätta färgtema efter säsong, som exempelvis gult vid påsk och rött till alla hjärtans dag. Riktad belysning är ett annat bra knep för att få displayer att dra till sig blickar. Vill man vara kreativ är ett oväntat inslag något som väcker nyfikenhet. Jobba med rekvisita och släng in en sak som inte passar in, som en uppblåsbar gris bland löparskorna. Extra kreativitetspoäng om du kan koppla ihop det hela på ett fyndigt sätt (t.ex. ”Känner du dig rund efter julhelgen? Vi har träningsgrejorna!”).

4. NÅGRA VÄL VALDA ORD

Skyltar kan användas för att informera och guida i en butik, men de kan även användas som annonsering. Du använder redan säljande formuleringar i din marknadsföring för att locka till dig kunderna. Sprid ut skyltar i lokalen med text och bild som väcker köplusten. Men låt ett proffs designa dem – handskrivna skyltar är för barn som leker affär.

5. HA BRA TAJMING

Ibland kan väderprognosen vara din bästa vän när det kommer till att attrahera kunder och locka till köp. När den första snön kommer kan du vara förberedd och skylta upp med t.ex. varma rockar eller semesterresor. Är det lönehelg? Attrahera med ”för det är du värd”-varor. Fånga ögonblicket, och fånga kunderna.

Tillbaka till Stories
Denna hemsida använder cookies för att du ska få en bra upplevelse av hemsidan. Läs mer
Avböj
Godkänn cookies