I en butik är skyltar ett måste för att hjälpa kunderna. Det finns tre huvudsakliga användningsområden för butiksskyltar: guida, informera och inspirera.
• Guidande skyltar berättar var de olika avdelningarna och varorna finns i butiken, till exempel ”Herrkläder”, ”Sovrumsmöbler” eller ”Bakverk”
• Informerande skyltar hjälper kunderna att hitta till olika servicefunktioner i butiken, till exempel ”Kundtjänst”, ”WC” eller ”Provrum”
• De inspirerade skyltarna är däremot till för att väcka kundernas intresse och köplust. De lockar kunderna närmare, berättar om fördelar och finesser, väcker drömmar och idéer till liv. Om man är fyndig med skyltarna lockar de även till skratt.
Basen i skyltningen är de guidande och informerande skyltarna. En kund som inte snabbt hittar det han eller hon kom in i butiken för, känner sig snart förvirrad, tappar gradvis köplusten och går till slut ut därifrån. När du tar fram den här typen av skyltar gäller det att tänka som en kund. Vilka behov har de som kommer in i butiken? Vad letar de efter? Samla de som jobbar i butiken och gå igenom vilka de vanligaste frågorna de får från kunderna är. Gör sedan en lista utifrån de mest förekommande funderingarna och ta fram skyltar som hjälper kunderna att snabbt hitta det de letar efter.
När skyltgrunden är lagd är det dags att få kunderna att lämna butiken med mer i påsen än de hade tänkt. En bra inspirerande skyltning börjar dock med att locka in kunder från gatan på ett oplanerat butiksbesök. En sådan typ av skylt är gatuprataren som med en bra formulering får förbipasserande att stanna upp och bli så pass intresserade att de spontant går in. Tänk på skylten som en annons, den ska snabbt dra till sig blicken med kluriga och underhållande ord. Sikta hellre på att underhålla och stimulera än att sälja i det här läget.
Väl inne i butiken används de inspirerande skyltarna för att komplettera displayer, visa hur olika varor kan användas tillsammans och lyfta fram de unika fördelar som produkterna har, allt för att locka fram olika känslor hos kunderna. Tänk efter vad besökarna brottas med och vad de längtar efter. Är det till exempel en ruggig februaridag kan ”Våra ullrockar värma dig lika skönt som en strand i Thailand”. Låt den inspirerande skylten berätta hur dina varor får kunden att må bättre.
• Välj ett tydligt typsnitt och använd en storlek som syns på håll, texten ska fånga blicken
• Håll fast vid en genomgående färgskala som skapar ett enhetligt intryck
• Se till att skylten är i blickhöjd och i närheten av det den hänvisar till
• Säg gärna vad produkten gör istället för vad den är, till exempel istället för ”Innehåller 7 vitaminer” säg ”Ger dig kraft hela dagen”
• Använd gärna humor, till exempel ”Zombies kan inte simma – köp en båt av oss”
• Undvik negativa uttryck som ”förbjudet”, ”undvik” och ”inga”
• Använd inte egenritade skyltar.