En arbetstimme om dagen försvinner till tidstjuvar som avbrott, pratsamma kollegor, onödiga möten, tekniktrassel och dålig struktur. Förlorad tid är förlorad lönsamhet men tidstjuvarna orsakar även stress och dålig stämning, som i längden kan leda till kostsamma misstag, olyckor och sjukskrivningar. Den goda nyheten är att det går att komma undan de här störningsmomenten och få en fokuserad och trevlig arbetsdag. Så här undviker du kontorets värsta tidstjuvar.
Att avbrytas av telefonsamtal, pratsamma kollegor och en plingande inbox stjäl mycket tid och fokus under arbetsdagen. Sätt av särskilda tider och rutiner för de här momenten. Låt telefonsvararen ta samtalen och ha en viss tid under dagen då du lyssnar av den och ringer upp. Samma med e-posten, läs den bara vid vissa förutbestämda tidpunkter, till exempel på morgonen och efter lunch. Prata med kollegorna om hur ni ska förhålla er till varandra. För en del är det svårt att komma in i arbetet igen efter att ha blivit avbruten. Respektera behovet av att få vara ifred och ta gemensamt fram rutiner för när samtal passar.
Internet är ett underbart verktyg som ger oss massor med information med bara några klick. Risken är dock att det som börjar som en nödvändig research, inför en uppgift, slutar med att man blir uppslukad av att surfa runt från det ena till det andra och så var den förmiddagen borta. Stäng ned webbläsaren när du har hittat de uppgifter du letade efter. Har du svårt för att slita dig från nätet och apparna finns det verktyg som till exempel SelfControl och Freedom som blockerar åtkomsten under förinställda tidsperioder.
Handen på hjärtat, hur många möten har du suttit med på där du har fått ut någonting av värde? Visst fyller möten en funktion men för många deltagare resulterar de bara i en undran vad man har där att göra och en förlorad timme man aldrig får tillbaka. En del bjuder in till möten bara för att vara sociala, eller för att markera sin status, och många gånger går inbjudningarna ut på ren rutin till personer som egentligen inte berörs. Se över vad som är syftet med mötet. Kanske finns det ingen anledning att delta eller så kanske det räcker med att få en kort sammanfattning av någon som var där.
Att ha ett rörigt skrivbord där alla papper och verktyg ligger huller om buller stjäl minst fem minuter av varje arbetstimme på grund av onödigt letande. Att skapa struktur, rutiner och kategorier för allting på skrivbordet ökar trivseln och produktiviteten, frigör tid och minskar stress. Läs gärna vår artikel ”Så får du ett organiserat skrivbord och behåller det så” för tips om hur du får ordning på din arbetsyta.