Hör av dig!
Vi vill att alla ska ha en Happy Workday. Våra möten är kostnadsfria och det finns alltid en specialist i ditt område. Lämna dina uppgifter så tar vi kontakt med dig!
Tack [name], vi kontaktar dig snarast.
Ergonomi
Vägen till hållbarare medarbetare

En hållbar verksamhet behöver hållbara medarbetare och att investera i friskvård och andra insatser som främjar fysiskt och psykiskt välmående lönar sig alltid. När vi är friska och mår bra så presterar vi och trivs bättre, utvecklas, blir mer kreativa, sjukskrivningarna minskar och arbetsglädjen ökar. Att satsa på friska och nöjda medarbetare är en ren vinst för både individen och för organisationen.

Här är några metoder för hur man får hållbara medarbetare.

MOTIONERA MERA

Stillasittande och fysisk inaktivitet blir en allt vanligare orsak till ohälsa. Regelbunden motion är därför en mycket viktig komponent för att få friska och hållbara medarbetare. Motion hjälper oss inte bara att hålla oss friska, den ger oss bättre minne och koncentration, vi blir mer kreativa, presterar bättre, får bättre sömn och ökad stresstålighet, våra muskler stärks och klarar av skrivbordsarbete bättre, samt att vi blir mer motståndskraftiga när influensor och förkylningar härjar. Underlätta för medarbetarna att röra på sig, till exempel genom friskvårdsbidrag, rabatterade gymmedlemskap, pausgymnastik, träning på arbetstid, gym eller pingisbord i lokalerna med mera.

EN ERGONOMISK ARBETSPLATS

Stillasittande arbete försämrar inte bara konditionen och hälsan, en dålig arbetsställning kan i längden orsaka smärta, skador och sjukskrivningar. Förebygg det genom att utnyttja ergonomisk teknik och kunskap som ger hållbara anställda.

• Ge medarbetarna en grundutbildning i ergonomi där de lär sig hur de sitter och arbetar rätt för att undvika belastning och slitage
• Se till att det finns anpassningsbara kontorsmöbler och visa personalen hur de ställer in stolar, bord, bildskärmar med mera för att få en bra arbetsställning
• Uppmuntra medarbetarna att jobba stående. Det avlastar axlar, rygg och nacke, tränar kroppen och ger en varierande arbetsställning.
• Inför pausrutiner då man regelbundet ställer sig upp och går omkring. Uppmuntra även att diskussioner och telefonsamtal sker medan man promenerar runt.
• Använd ergonomiska hjälpmedel som till exempel stöd för armar och handleder, ståmattor, anpassade möss och tangentbord, ryggstöd och andra sätt att minska belastningen för att få en mer ergonomisk arbetsställning.

STRESS OCH ÅTERHÄMTNING

Det är inte bara kroppen som kan bli sjuk. Stress, höga krav på prestation och flexibilitet, nya utmaningar, att ständigt vara uppkopplad och närvarande och konflikter på arbetsplatsen kan orsaka psykisk ohälsa, utbrändhet och långa sjukskrivningar. Det går att jobba förebyggande med det mentala välmåendet likväl som med det fysiska.

• Skapa utrymme för återhämtning. Det är viktigt med vila för att vara effektiv i längden. Se till att det går att ta pauser, uppmuntra avkopplande småprat mellan arbetskamraterna, och ha gärna utrymmen på arbetsplatsen där det går att stänga dörren om sig för en stunds vila i tystnad.
• Förutom en tyst viloplats, ha gärna harmoniska platser för umgänge och rekreation. Till exempel sköna soffor med några spel och något att läsa.
• Skapa ett bra samtalsklimat där alla känner att de får komma till tals och blir hörda.
• Erbjud möjlighet till samtal med coach eller psykolog.

Tillbaka till Stories
Denna hemsida använder cookies för att du ska få en bra upplevelse av hemsidan. Läs mer
Avböj
Godkänn cookies